Lenf düğümleri, lobüller ve kanallar dahil göğüs

Meme kanseri, göğüs hücrelerinde oluşan kanserdir.

Cilt kanserinden sonra, meme kanseri Amerika Birleşik Devletleri’nde kadınlarda en sık teşhis edilen kanserdir. Meme kanseri hem erkeklerde hem de kadınlarda ortaya çıkabilir, ancak kadınlarda çok daha yaygındır.

Meme kanseri farkındalığı ve araştırma finansmanı için önemli destek, meme kanserinin tanı ve tedavisinde ilerlemeler yaratılmasına yardımcı oldu. Göğüs kanseri sağkalım oranları artmıştır ve bu hastalıkla ilişkili ölümlerin sayısı, büyük ölçüde erken teşhis, tedaviye yeni kişiselleştirilmiş yaklaşım ve hastalığın daha iyi anlaşılması gibi faktörlere bağlı olarak giderek azalmaktadır.

Türler

• Anjiyosarkom
  • Yerinde duktal karsinom (DCIS)
  • Enflamatuar meme kanseri
  • İnvazif lobüler karsinom
  • Yerinde lobüler karsinom (LCIS)
  • Erkek meme kanseri
  • Paget hastalığı
  • Tekrarlayan meme kanseri
  • Semptomlar
  • Meme değişiklikleri
  • Nipel değişiklikleri Açılır iletişim kutusunu aç

Göğüs kanserinin belirti ve semptomları şunları içerebilir:

• Çevreleyen dokudan farklı hissettiren bir meme yumruğu veya kalınlaşması
  • Memenin boyutunda, şeklinde veya görünümünde değişiklik
  • Çukurlaşma gibi meme üzerindeki deride değişiklikler
  • Yeni ters çevrilmiş bir meme ucu
  • Meme ucunu (areola) veya göğüs derisini çevreleyen pigmentli cilt bölgesinde soyulma, ölçeklenme, kabuklanma veya pullanma
  • Portakal kabuğu gibi göğsünüzde kızarıklık veya oyuklaşma
  • Ne zaman doktora görünmeli
  • Göğsünüzde bir yumru veya başka bir değişiklik bulursanız – yakın zamanda yapılmış bir mamografi normal olsa bile – derhal değerlendirme için doktorunuzdan randevu alın.

Doktorlar, meme kanserinin bazı meme hücreleri anormal şekilde büyümeye başladığında ortaya çıktığını bilirler. Bu hücreler, sağlıklı hücrelere göre daha hızlı bölünür ve birikmeye devam ederek bir yumru veya kitle oluşturur. Hücreler göğsünüzden lenf düğümlerinize veya vücudunuzun diğer bölgelerine yayılabilir (metastaz yapabilir).

Meme kanseri, çoğunlukla süt üreten kanallardaki hücrelerle (invaziv duktal karsinom) başlar. Meme kanseri, lobüller (invazif lobüler karsinom) adı verilen glandüler dokuda veya memedeki diğer hücrelerde veya dokularda da başlayabilir.

Araştırmacılar, meme kanseri riskinizi artırabilecek hormonal, yaşam tarzı ve çevresel faktörleri belirlediler. Ancak risk faktörü olmayan bazı kişilerin neden kanser geliştirdiği, ancak risk faktörü olan diğer kişilerin neden kanser geliştirmediği açık değildir. Göğüs kanserine genetik yapınız ve çevrenizin karmaşık bir etkileşiminden kaynaklanması muhtemeldir.

Kalıtsal meme kanseri

Doktorlar, meme kanserlerinin yaklaşık yüzde 5 ila 10’unun bir ailenin nesillerinden geçen gen mutasyonlarıyla bağlantılı olduğunu tahmin ediyor.

Göğüs kanseri olasılığını artırabilen bir dizi kalıtsal mutasyona uğramış gen tanımlanmıştır. En iyi bilinenleri meme kanseri geni 1 (BRCA1) ve meme kanseri geni 2 (BRCA2) olup, her ikisi de hem meme hem de yumurtalık kanseri riskini önemli ölçüde artırır.

Ailenizde güçlü bir meme kanseri veya diğer kanserler öyküsü varsa, doktorunuz BRCA’daki veya ailenizden geçen diğer genlerdeki belirli mutasyonları tanımlamaya yardımcı olmak için bir kan testi önerebilir.

Doktorunuzdan, aile sağlığı geçmişinizi gözden geçirebilecek bir genetik danışmana sevk istemeyi düşünün. Genetik bir danışman, ortak karar vermenize yardımcı olmak için genetik testin faydalarını, risklerini ve sınırlamalarını da tartışabilir.

Göğüs kanseri risk faktörü, meme kanserine yakalanma olasılığınızı artıran her şeydir. Ancak bir veya birkaç meme kanseri risk faktörüne sahip olmak, mutlaka meme kanseri geliştireceğiniz anlamına gelmez. Göğüs kanseri geliştiren birçok kadının, sadece kadın olmaktan başka bilinen bir risk faktörü yoktur.

Artmış meme kanseri riski ile ilişkili faktörler şunları içerir:

• Kadın olmak. Kadınların meme kanserine yakalanma olasılığı erkeklerden çok daha fazladır.
  • Artan yaş. Yaşlandıkça meme kanseri riskiniz artar.
  • Kişisel meme hastalıkları geçmişi. Lobüler karsinom in situ (LCIS) veya memede atipik hiperplazi bulan bir göğüs biyopsisi yaptırdıysanız, meme kanseri riskiniz artar.
  • Kişisel bir meme kanseri öyküsü. Bir göğüste meme kanseri olduysanız, diğer göğsünüzde kansere yakalanma riskiniz artar.
  • Ailede meme kanseri öyküsü. Annenize, kız kardeşinize veya kızınıza özellikle genç yaşta meme kanseri teşhisi konduysa, meme kanseri riskiniz artar. Yine de, meme kanseri teşhisi konan kişilerin çoğunun aile öyküsü yok.
  • Kanser riskini artıran kalıtsal genler. Göğüs kanseri riskini artıran bazı gen mutasyonları ebeveynlerden çocuklara geçebilir. En iyi bilinen gen mutasyonları, BRCA1 ve BRCA2 olarak adlandırılır. Bu genler, meme kanseri ve diğer kanserler riskinizi büyük ölçüde artırabilir, ancak kanseri kaçınılmaz yapmazlar.
  • Radyasyona maruz kalma. Çocuk veya genç bir yetişkin olarak göğsünüze radyasyon tedavisi aldıysanız, meme kanseri riskiniz artar.
  • Obezite. Obez olmak meme kanseri riskinizi artırır.
  • Döneminize daha genç bir yaşta başlamak. 12 yaşından önce döneminize başlamak meme kanseri riskinizi artırır.
  • Daha büyük yaşta menopoza başlamak. Menopoza daha ileri yaşta başladıysanız, meme kanseri geliştirme olasılığınız daha yüksektir.
  • İlk çocuğunuzun daha büyük yaşta olması. 30 yaşından sonra ilk çocuklarını dünyaya getiren kadınlarda meme kanseri riski artabilir.
  • Hiç hamile kalmamış olmak. Hiç hamile kalmamış kadınların meme kanseri riski, bir veya daha fazla hamileliği olan kadınlara göre daha yüksektir.
  • Menopoz sonrası hormon tedavisi. Hormo alan kadınlar
  • Alkol içmek. Alkol içmek meme kanseri riskini artırır.

Ortalama riske sahip kadınlar için meme kanseri riskinin azaltılması

Kendi kendine meme muayenesi için kama şeklindeki desen

Kendi kendine meme muayenesi Pop-up iletişim kutusunu aç

Günlük yaşamınızda değişiklikler yapmak, meme kanseri riskinizi azaltmanıza yardımcı olabilir. Deneyin:

• Doktorunuza meme kanseri taramasını sorun. Doktorunuzla klinik meme muayeneleri ve mamogramlar gibi meme kanseri tarama muayenelerine ve testlerine ne zaman başlayacağınızı tartışın.
  • Taramanın yararları ve riskleri hakkında doktorunuzla konuşun. Birlikte, hangi meme kanseri tarama stratejilerinin sizin için doğru olduğuna karar verebilirsiniz.
  • Meme farkındalığı için kendi kendine meme muayenesi yoluyla göğüslerinize aşina olun. Kadınlar, meme farkındalığı için kendi kendine meme muayenesi sırasında göğüslerini ara sıra kontrol ederek göğüslerine aşina olmayı seçebilirler. Göğüslerinizde yeni bir değişiklik, yumru veya diğer olağandışı belirtiler varsa derhal doktorunuzla konuşun.
  • Göğüs farkındalığı meme kanserini önleyemez, ancak göğüslerinizdeki normal değişiklikleri daha iyi anlamanıza ve herhangi bir olağandışı belirti ve semptomu belirlemenize yardımcı olabilir.
  • Hiç değilse ölçülü olarak alkol alın. İçmeyi seçerseniz, içtiğiniz alkol miktarını günde birden fazla içmeyle sınırlayın.
  • Haftanın çoğu günü egzersiz yapın. Haftanın çoğu gününde en az 30 dakika egzersiz yapmayı hedefleyin. Son zamanlarda aktif olmadıysanız, doktorunuza sorun olup olmadığını sorun ve yavaş başlayın.
  • Postmenopozal hormon tedavisini sınırlayın. Kombinasyon hormon tedavisi, meme kanseri riskini artırabilir. Hormon tedavisinin yararları ve riskleri hakkında doktorunuzla konuşun.
  • Bazı kadınlar menopoz sırasında rahatsız edici belirti ve semptomlar yaşarlar ve bu kadınlar için, menopoz belirtilerini ve semptomlarını hafifletmek için meme kanseri riskinin artması kabul edilebilir olabilir.
  • Göğüs kanseri riskini azaltmak için, mümkün olan en kısa süre için mümkün olan en düşük hormon tedavisi dozunu kullanın.
  • Sağlıklı kilonuzu koruyun. Kilonuz sağlıklıysa, o kiloyu korumaya çalışın. Kilo vermeniz gerekiyorsa, bunu başarmak için doktorunuza sağlıklı stratejiler sorun. Her gün yediğiniz kalori miktarını azaltın ve egzersiz miktarını yavaşça artırın.
  • Sağlıklı bir diyet seçin. Sızma zeytinyağı ve karışık kuruyemişlerle desteklenen bir Akdeniz diyeti yiyen kadınlarda meme kanseri riski azalabilir. Akdeniz diyeti çoğunlukla meyve ve sebzeler, kepekli tahıllar, baklagiller ve fındık gibi bitki bazlı yiyeceklere odaklanır. Akdeniz diyetini uygulayan kişiler kırmızı et yerine zeytinyağı, tereyağı ve balık gibi sağlıklı yağları tercih ederler.

Yüksek riskli kadınlar için meme kanseri riskinin azaltılması

Doktorunuz aile geçmişinizi değerlendirdiyse ve kanser öncesi meme rahatsızlığı gibi meme kanseri riskinizi artıran başka faktörlere sahip olduğunuzu tespit ettiyse, riskinizi azaltacak seçenekleri tartışabilirsiniz, örneğin:

• Önleyici ilaçlar (kemoprevansiyon). Seçici östrojen reseptör modülatörleri ve aromataz inhibitörleri gibi östrojen bloke edici ilaçlar, hastalık riski yüksek olan kadınlarda meme kanseri riskini azaltır.
  • Bu ilaçlar yan etki riski taşır, bu nedenle doktorlar bu ilaçları meme kanseri riski çok yüksek olan kadınlar için ayırır. Faydaları ve riskleri doktorunuzla tartışın.
  • Önleyici cerrahi. Göğüs kanseri riski çok yüksek olan kadınlar, sağlıklı göğüslerinin cerrahi olarak alınmasını tercih edebilir (profilaktik mastektomi). Hem meme kanseri hem de yumurtalık kanseri riskini azaltmak için sağlıklı yumurtalıklarının alınmasını (profilaktik ooferektomi) seçebilirler.