Sindirim sistemindeki pankreas

Sindirim sistemindeki  Pankreas kanse

Pankreas kanseri, karnınızda midenizin alt kısmının arkasında yer alan bir organ olan pankreasınızın dokularında başlar. Pankreasınız, sindirime yardımcı olan ve kan şekerinizi yönetmeye yardımcı olan hormonlar üreten enzimleri serbest bırakır.

Kanserli ve kanserli olmayan tümörler dahil olmak üzere pankreasta çeşitli türlerde büyüme meydana gelebilir. Pankreasta oluşan en yaygın kanser türü, sindirim enzimlerini pankreastan (pankreas duktal adenokarsinom) taşıyan kanalları hizalayan hücrelerde başlar.

Pankreas kanseri nadiren tedavi edilebildiği ilk aşamalarda tespit edilir. Bunun nedeni, diğer organlara yayılıncaya kadar genellikle semptomlara neden olmamasıdır.

Pankreas kanseri tedavi seçenekleri kanserin boyutuna göre seçilir. Seçenekler ameliyat, kemoterapi, radyasyon tedavisi veya bunların bir kombinasyonunu içerebilir.

Pankreas kanserinin belirti ve semptomları genellikle hastalık ilerleyene kadar ortaya çıkmaz. Şunları içerebilirler:

• Sırtınıza yayılan karın ağrısı
  • İştahsızlık veya istenmeyen kilo kaybı
  • Cildinizin ve gözlerinizin beyazlarının sararması (sarılık)
  • Açık renkli tabureler
  • Koyu renkli idrar
  • Kaşınan cilt
  • Yeni diyabet teşhisi veya kontrol edilmesi daha zor hale gelen mevcut diyabet
  • Kan pıhtıları

Sizi endişelendiren açıklanamayan semptomlar yaşarsanız doktorunuza görünün. Diğer birçok durum bu semptomlara neden olabilir, bu nedenle doktorunuz bu durumların yanı sıra pankreas kanseri olup olmadığını kontrol edebilir.

Pankreas kanserine neyin sebep olduğu net değil. Doktorlar, sigara içmek ve bazı kalıtsal gen mutasyonlarına sahip olmak gibi bu tür kanser riskini artırabilecek bazı faktörler belirlediler.

Pankreasınızı anlamak

Pankreasınız yaklaşık 6 inç (15 santimetre) uzunluğundadır ve yan yatmış bir armut gibi görünür. Vücudunuzun yediğiniz gıdalardaki şekeri işlemesine yardımcı olmak için insülin dahil hormon salgılar (salgılar). Ve vücudunuzun yiyecekleri sindirmesine ve besinleri emmesine yardımcı olmak için sindirim suları üretir.

Pankreas kanseri nasıl oluşur?

Pankreas kanseri, pankreasınızdaki hücreler DNA’larında değişiklikler (mutasyonlar) geliştirdiğinde ortaya çıkar. Bir hücrenin DNA’sı, bir hücreye ne yapması gerektiğini söyleyen talimatları içerir. Bu mutasyonlar, hücrelere kontrolsüz bir şekilde büyümelerini ve normal hücreler öldükten sonra yaşamaya devam etmelerini söyler. Bu biriken hücreler bir tümör oluşturabilir. Tedavi edilmediğinde, pankreas kanseri hücreleri yakındaki organlara ve kan damarlarına ve vücudun uzak bölgelerine yayılabilir.

Çoğu pankreas kanseri, pankreasın kanallarını döşeyen hücrelerde başlar. Bu tür kansere pankreas adenokarsinomu veya pankreas ekzokrin kanseri denir. Daha seyrek olarak kanser, hormon üreten hücrelerde veya pankreasın nöroendokrin hücrelerinde oluşabilir. Bu kanser türlerine pankreas nöroendokrin tümörleri, adacık hücresi tümörleri veya pankreas endokrin kanseri denir.

Pankreas kanseri riskinizi artırabilecek faktörler şunları içerir:

• Sigara içmek
  • Şeker hastalığı
  • Pankreasın kronik iltihabı (pankreatit)
  • BRCA2 gen mutasyonu, Lynch sendromu ve ailesel atipik köstebek-malign melanom (FAMMM) sendromu dahil olmak üzere kanser riskini artırabilecek aile öyküsü genetik sendromlar
  • Ailede pankreas kanseri öyküsü
  • Obezite
  • Çoğu insana 65 yaşından sonra teşhis konulduğu için daha ileri yaş
  • Büyük bir çalışma, sigara içme, uzun süredir devam eden diyabet ve kötü beslenmenin kombinasyonunun, pankreas kanseri riskini, bu faktörlerden herhangi birinin tek başına riskinin ötesinde artırdığını göstermiştir.

ERCP prosedürü

Endoskopik retrograd kolanjiyopankreatografi (ERCP) Açılır iletişim kutusunu aç

Pankreas kanseri ilerledikçe aşağıdaki gibi komplikasyonlara neden olabilir:

• Kilo kaybı. Pankreas kanseri olan kişilerde bir dizi faktör kilo kaybına neden olabilir. Kanser vücudun enerjisini tüketirken kilo kaybı olabilir. Kanser tedavilerinin neden olduğu bulantı ve kusma veya midenize baskı yapan bir tümör yemek yemeyi zorlaştırabilir. Veya vücudunuz gıdalardaki besinleri işlemekte zorluk çekebilir çünkü pankreasınız yeterince sindirim suyu üretmiyor.
  • Sarılık. Karaciğerin safra kanalını tıkayan pankreas kanseri sarılığa neden olabilir. Belirtiler arasında sarı deri ve gözler, koyu renkli idrar ve soluk renkli dışkı bulunur. Sarılık genellikle karın ağrısı olmaksızın ortaya çıkar.
  • Doktorunuz, safra kanalını açık tutmak için içine plastik veya metal bir tüp (stent) yerleştirilmesini tavsiye edebilir. Bu, endoskopik retrograd kolanjiyopankreatografi (ERCP) adı verilen bir prosedür yardımı ile yapılır. ERCP sırasında boğazınızdan aşağıya, midenizden ve ince bağırsağınızın üst kısmına bir endoskop geçirilir. Daha sonra endoskoptan geçirilen küçük içi boş bir tüp (kateter) aracılığıyla pankreas ve safra kanallarına bir boya enjekte edilir. Son olarak kanalların görüntüleri alınır.
  • Ağrı. Büyüyen bir tümör, karnınızdaki sinirlere baskı yaparak şiddetli hale gelebilen ağrıya neden olabilir. Ağrı kesici ilaçlar daha rahat hissetmenize yardımcı olabilir. Radyasyon ve kemoterapi gibi tedaviler, tümör büyümesini yavaşlatmaya yardımcı olabilir ve bir miktar ağrı kesici sağlayabilir.
  • Şiddetli vakalarda, doktorunuz karnınızdaki ağrıyı kontrol eden sinirlere alkol enjekte etmek için bir prosedür önerebilir (çölyak pleksus bloğu). Bu prosedür sinirlerin beyninize ağrı sinyalleri göndermesini engeller.
  • Bağırsak tıkanıklığı. İnce bağırsağın (duodenum) ilk kısmına doğru büyüyen veya baskı yapan pankreas kanseri, sindirilmiş yiyeceklerin midenizden bağırsaklarınıza akışını engelleyebilir.

Doktorunuz ince bağırsağınıza açık tutmak için bir tüp (stent) yerleştirilmesini tavsiye edebilir. Bazı durumlarda, geçici bir beslenme tüpü yerleştirmek veya midenizi bağırsaklarınızda kanser tarafından bloke edilmeyen daha düşük bir noktaya takmak için ameliyat olmak yardımcı olabilir.

Pankreas kanseri riskinizi azaltabilirsiniz.