Tiroid kanseri

Tiroid kanseri, boynunuzun tabanında, Adem elmasının hemen altında bulunan kelebek şeklinde bir bez olan tiroid hücrelerinde meydana gelir. Tiroidiniz kalp atış hızınızı, kan basıncınızı, vücut ısınızı ve kilonuzu düzenleyen hormonlar üretir.

Tiroid kanseri ilk başta herhangi bir belirti vermeyebilir. Ancak büyüdükçe boynunuzda ağrı ve şişliğe neden olabilir.

Birkaç tür tiroid kanseri vardır. Bazıları çok yavaş büyürken diğerleri çok agresif olabilir. Çoğu tiroid kanseri vakası tedavi ile iyileştirilebilir.

Tiroid kanseri oranları artıyor gibi görünüyor. Bazı doktorlar bunun, yeni teknolojinin geçmişte bulunmamış olabilecek küçük tiroid kanserlerini bulmalarına izin verdiği için olduğunu düşünüyor.

Larinks ve trakeayı gösteren tiroid bezi

Tiroid bezi Pop-up iletişim kutusunu aç

Tiroid kanseri tipik olarak hastalığın erken dönemlerinde herhangi bir belirti veya semptoma neden olmaz. Tiroid kanseri büyüdükçe şunlara neden olabilir:

• Boynunuzdaki deride hissedilebilen bir yumru (nodül)
  • Ses kısıklığının artması da dahil olmak üzere sesinizdeki değişiklikler
  • Yutma güçlüğü
  • Boynunuzda ve boğazınızda ağrı
  • Boynunuzdaki şişmiş lenf düğümleri
  • Ne zaman doktora görünmeli
  • Sizi endişelendiren herhangi bir belirti veya semptomla karşılaşırsanız, doktorunuzdan randevu alın.

Tiroid kanserine neyin sebep olduğu net değil.

Tiroid kanseri, tiroidinizdeki hücreler genetik değişikliklere (mutasyonlar) maruz kaldığında ortaya çıkar. Mutasyonlar, hücrelerin hızla büyümesine ve çoğalmasına izin verir. Hücreler, normal hücrelerin yapacağı gibi ölme yeteneğini de kaybeder. Biriken anormal tiroid hücreleri bir tümör oluşturur. Anormal hücreler yakındaki dokuyu istila edebilir ve vücudun diğer bölgelerine yayılabilir (metastaz yapabilir).

Tiroid kanseri türleri

Tiroid kanseri, tümörde bulunan hücre türlerine göre türlere ayrılır. Türünüz kanserinizden alınan bir doku örneği mikroskop altında incelendiğinde belirlenir. Tedavinizin ve prognozunuzun belirlenmesinde tiroid kanserinin türü dikkate alınır.

Tiroid kanseri türleri şunları içerir:

• Papiller tiroid kanseri. Tiroid kanserinin en yaygın şekli olan papiller tiroid kanseri, tiroid hormonlarını üreten ve depolayan foliküler hücrelerden kaynaklanır. Papiller tiroid kanseri her yaşta ortaya çıkabilir, ancak çoğu zaman 30 ila 50 yaşları arasındaki insanları etkiler. Doktorlar bazen papiller tiroid kanseri ve foliküler tiroid kanserini farklılaşmış tiroid kanseri olarak adlandırır.
  • Foliküler tiroid kanseri. Foliküler tiroid kanseri, tiroidin foliküler hücrelerinden de kaynaklanır. Genellikle 50 yaşın üzerindeki insanları etkiler. Hurthle hücre kanseri, nadir görülen ve potansiyel olarak daha agresif bir foliküler tiroid kanseri türüdür.
  • Anaplastik tiroid kanseri. Anaplastik tiroid kanseri, foliküler hücrelerde başlayan nadir bir tiroid kanseri türüdür. Hızla büyür ve tedavisi çok zordur. Anaplastik tiroid kanseri tipik olarak 60 yaş ve üstü yetişkinlerde görülür.
  • Medüller tiroid kanseri. Medüller tiroid kanseri, kalsitonin hormonunu üreten C hücreleri adı verilen tiroid hücrelerinde başlar. Kandaki yüksek kalsitonin seviyeleri, medüller tiroid kanserini çok erken bir aşamada gösterebilir. Bazı genetik sendromlar medüller tiroid kanseri riskini artırır, ancak bu genetik bağlantı nadirdir.
  • Diğer nadir türler. Tiroidde başlayan diğer çok nadir kanser türleri, tiroidin bağışıklık sistemi hücrelerinde başlayan tiroid lenfoması ve tiroidin bağ dokusu hücrelerinde başlayan tiroid sarkomudur.

Tiroid kanseri riskini artırabilecek faktörler şunları içerir:

• Kadın cinsiyeti. Tiroid kanseri kadınlarda erkeklerden daha sık görülür.
  • Yüksek düzeyde radyasyona maruz kalma. Baş ve boyuna radyasyon tedavisi tedavileri tiroid kanseri riskini artırır.
  • Bazı kalıtsal genetik sendromlar. Tiroid kanseri riskini artıran genetik sendromlar arasında ailesel medüller tiroid kanseri, çoklu endokrin neoplazi, Cowden sendromu ve ailesel adenomatöz polipoz bulunur.
  • Komplikasyonlar
  • Geri dönen tiroid kanseri
  • Tedaviye rağmen tiroid kanseri, tiroidinizi aldırmış olsanız bile geri dönebilir. Bu, mikroskobik kanser hücreleri çıkarılmadan önce tiroidin ötesine yayılırsa olabilir.

Tiroid kanseri şu durumlarda tekrarlayabilir:

• Boyundaki lenf düğümleri
  • Ameliyat sırasında geride kalan küçük tiroid dokusu parçaları
  • Akciğerler ve kemikler gibi vücudun diğer bölgeleri
  • Tekrarlayan tiroid kanseri tedavi edilebilir. Doktorunuz, tiroid kanseri nüksü belirtilerini kontrol etmek için periyodik kan testleri veya tiroid taramaları önerebilir.

Doktorlar tiroid kanseri vakalarının çoğuna neyin sebep olduğundan emin değiller, bu nedenle ortalama hastalık riski taşıyan kişilerde tiroid kanserini önlemenin bir yolu yok.

Yüksek riskli kişiler için önleme

Medüller tiroid kanseri riskini artıran kalıtsal bir gen mutasyonu olan yetişkinler ve çocuklar, kanseri önlemek için tiroid ameliyatını (profilaktik tiroidektomi) düşünebilirler. Seçeneklerinizi, tiroid kanseri riskinizi ve tedavi seçeneklerinizi açıklayabilecek bir genetik danışmanla tartışın.