Göbek fıtığı

Göbek fıtığı, bağırsağınızın bir kısmı göbek deliğinizin (göbek) yakınındaki karın kaslarınızdaki açıklıktan şiştiğinde ortaya çıkar. Göbek fıtıkları yaygındır ve genellikle zararsızdır.

Göbek fıtıkları en çok bebeklerde görülür, ancak yetişkinleri de etkileyebilirler. Bir bebekte göbek fıtığı özellikle bebek ağladığında ortaya çıkabilir ve göbek deliğinin çıkmasına neden olabilir. Bu, göbek fıtığının klasik bir işaretidir.

Çocukların göbek fıtıkları genellikle yaşamın ilk iki yılında kendiliğinden kapanır, ancak bazıları beşinci yıl veya daha uzun süre açık kalır. Yetişkinlikte ortaya çıkan göbek fıtıklarının cerrahi onarım gerektirmesi daha olasıdır.

Göbek fıtığı, göbek yakınında yumuşak bir şişlik veya çıkıntı oluşturur. Göbek fıtığı olan bebeklerde şişkinlik ancak ağladıklarında, öksürdüklerinde veya zorlandıklarında görülebilir.

Çocuklarda göbek fıtıkları genellikle ağrısızdır. Yetişkinlikte ortaya çıkan göbek fıtıkları, karın rahatsızlığına neden olabilir.

Bebeğinizin göbek fıtığı olduğundan şüpheleniyorsanız, bebeğin doktoru ile konuşun. Bebeğinizin göbek fıtığı varsa acil yardım alın ve:

Acı çekiyor gibi görünüyor

Kusmaya başlar

Fıtık bölgesinde hassasiyet, şişme veya renk değişikliği var

Yetişkinler için de benzer kurallar geçerlidir. Göbeğinize yakın bir şişkinlik varsa doktorunuzla konuşun. Çıkıntı ağrılı veya hassas hale gelirse acil yardım alın. Hızlı teşhis ve tedavi, komplikasyonları önlemeye yardımcı olabilir.

Gebelik sırasında göbek kordonu bebeğin karın kaslarındaki küçük bir açıklıktan geçer. Açılış normalde doğumdan hemen sonra kapanır. Karın duvarının orta hattında kaslar tamamen birleşmezse doğumda veya daha sonra göbek fıtığı ortaya çıkabilir.

Yetişkinlerde çok fazla karın basıncı göbek fıtıklarına katkıda bulunur. Karında artan basıncın nedenleri şunları içerir:

• Obezite
  • Çoğul gebelikler
  • Karın boşluğunda sıvı
  • Önceki karın ameliyatı
  • Böbrek yetmezliğini tedavi etmek için uzun süreli periton diyalizi

Göbek fıtıkları en çok bebeklerde görülür – özellikle prematüre bebekler ve düşük doğum ağırlıklı bebekler. Amerika Birleşik Devletleri’nde, siyah bebeklerde göbek fıtığı riski biraz daha yüksek görünmektedir. Durum erkekleri ve kızları eşit derecede etkiler.

Yetişkinler için fazla kilolu olmak veya çoğul gebelikler, göbek fıtığı gelişme riskini artırabilir. Bu tip fıtık, kadınlarda daha yaygın olma eğilimindedir.

Çocuklar için göbek fıtığı komplikasyonları nadirdir. Çıkıntı yapan karın dokusu sıkıştığı (hapsedildiği) ve artık karın boşluğuna geri itilemediği zaman komplikasyonlar ortaya çıkabilir. Bu, sıkışmış bağırsak bölümüne kan akışını azaltır ve karın ağrısı ve doku hasarına yol açabilir.

Bağırsağın sıkışmış kısmı kan kaynağından tamamen kesilirse, doku ölümüne neden olabilir. Enfeksiyon karın boşluğuna yayılarak hayatı tehdit eden bir duruma neden olabilir.

Göbek fıtığı olan yetişkinlerin bağırsaklarda tıkanma yaşama olasılığı biraz daha yüksektir. Bu komplikasyonları tedavi etmek için tipik olarak acil ameliyat gerekir.