Kasık fıtığı, bağırsağın bir kısmı gibi doku, karın kaslarındaki zayıf bir noktadan dışarı çıktığında ortaya çıkar. Ortaya çıkan şişkinlik, özellikle öksürdüğünüzde, eğildiğinizde veya ağır bir nesneyi kaldırdığınızda ağrılı olabilir.

Kasık fıtığı ille de tehlikeli değildir. Ancak kendi kendine iyileşmez ve yaşamı tehdit eden komplikasyonlara yol açabilir. Doktorunuz muhtemelen ağrılı veya büyüyen bir kasık fıtığı düzeltmek için ameliyat önerecektir. Kasık fıtığı onarımı yaygın bir cerrahi işlemdir.

Kasık fıtığı belirti ve semptomları şunları içerir:

• Kasık kemiğinizin her iki yanındaki bölgede, özellikle öksürdüğünüzde veya zorlandığınızda dik olduğunuzda daha belirgin hale gelen bir çıkıntı
  • Çıkıntıda yanma veya ağrı hissi
  • Özellikle eğilirken, öksürürken veya kaldırırken kasıklarınızda ağrı veya rahatsızlık
  • Kasıklarınızda ağır veya sürükleyici bir his
  • Kasıklarınızda güçsüzlük veya baskı
  • Bazen, çıkıntı yapan bağırsak skrotuma indiğinde testislerin etrafında ağrı ve şişlik

Çocuklarda belirti ve semptomlar

Yenidoğanlarda ve çocuklarda kasık fıtıkları, doğumda mevcut olan karın duvarındaki zayıflıktan kaynaklanır. Bazen fıtık, bir bebek bağırsak hareketi sırasında ağladığında, öksürdüğünde veya zorlandığında görülebilir. Sinirli olabilir ve her zamankinden daha az iştahı olabilir.

Daha büyük bir çocukta, çocuk öksürdüğünde, bağırsak hareketi sırasında zorlandığında veya uzun süre ayakta durduğunda fıtık daha belirgin hale gelir.

Sorun belirtileri

Fıtığı içeri itemezseniz, fıtığın içeriği karın duvarında sıkışabilir (hapsedilebilir). Hapsedilmiş bir fıtık boğulabilir ve bu da sıkışan dokuya giden kan akışını keser. Boğulmuş bir fıtık tedavi edilmezse hayati tehlike oluşturabilir.

Boğulmuş fıtığın belirtileri ve semptomları şunları içerir:

• Mide bulantısı, kusma veya her ikisi
  • Hızla yoğunlaşan ani ağrı
  • Kırmızı, mor veya koyulaşan bir fıtık çıkıntısı
  • Bağırsaklarınızı hareket ettirememe veya gaz çıkaramama

Bir fıtık çıkıntısı kırmızı, mor veya koyulaşırsa veya boğulmuş fıtığın başka herhangi bir belirti veya semptomunu fark ederseniz hemen yardım isteyin.

Kasık kemiğinizin her iki tarafında kasıklarınızda ağrılı veya belirgin bir şişkinlik varsa doktorunuza görünün. Çıkıntı, ayakta durduğunuzda daha belirgindir ve elinizi doğrudan etkilenen bölgenin üzerine koyarsanız, genellikle hissedebilirsiniz.

Bazı kasık fıtıklarının belirgin bir nedeni yoktur. Diğerleri şunların bir sonucu olarak ortaya çıkabilir:

• Karın içinde artan basınç
  • Karın duvarında önceden var olan zayıf nokta
  • Bağırsak hareketleri veya idrara çıkma sırasında zorlanma
  • Yorucu etkinlik
  • Gebelik
  • Kronik öksürme veya hapşırma

Pek çok insanda kasık fıtığına yol açan karın duvarı zayıflığı, karın zarının (periton) düzgün kapanmadığı doğumda ortaya çıkar. Diğer kasık fıtıkları, yaşlanma, yorucu fiziksel aktivite veya sigaraya eşlik eden öksürük nedeniyle kaslar zayıfladığında veya bozulduğunda yaşamın ilerleyen dönemlerinde gelişir.

Yaşamın ilerleyen dönemlerinde, özellikle bir yaralanma veya karın ameliyatı sonrasında karın duvarında da zayıflıklar ortaya çıkabilir.

Erkeklerde zayıf nokta genellikle spermatik kordun skrotuma girdiği kasık kanalında oluşur. Kadınlarda kasık kanalı, uterusu yerinde tutmaya yardımcı olan bir bağ taşır ve bazen rahimdeki bağ dokusunun kasık kemiğini çevreleyen dokuya bağlandığı yerlerde fıtıklar meydana gelir.

Kasık fıtığı gelişmesine katkıda bulunan faktörler şunları içerir:

• Erkek olmak. Erkeklerin kasık fıtığı geliştirme olasılığı kadınlardan sekiz kat daha fazladır.
  • Yaşlanmak. Yaşlandıkça kaslar zayıflar.
  • Beyaz olmak.
  • Aile öyküsü. Durumu olan bir ebeveyn veya kardeş gibi yakın bir akrabanız var.
  • Sigara içmek gibi kronik öksürük.
  • Kronik kabızlık. Kabızlık bağırsak hareketleri sırasında zorlanmaya neden olur.
  • Gebelik. Hamile kalmak karın kaslarını zayıflatabilir ve karnınızın içinde artan basınca neden olabilir.
  • Erken doğum ve düşük doğum ağırlığı.
  • Önceki kasık fıtığı veya fıtık onarımı. Önceki fıtıklarınız çocuklukta ortaya çıkmış olsa bile, başka bir kasık fıtığı geliştirme riskiniz daha yüksektir.

Kasık fıtığının komplikasyonları şunları içerir:

• Çevre dokulara baskı. Kasık fıtıklarının çoğu cerrahi olarak tamir edilmezse zamanla büyür. Erkeklerde büyük fıtıklar, skrotuma uzanarak ağrıya ve şişmeye neden olabilir.
  • Hapsedilmiş fıtık. Fıtık içeriği karın duvarındaki zayıf noktaya sıkışırsa, bağırsakları tıkayarak şiddetli ağrıya, mide bulantısına, kusmaya ve bağırsak hareketine veya gaz geçişine sahip olamamaya neden olabilir.
  • Boğulma. Hapsedilmiş bir fıtık, bağırsağınızın bir kısmına kan akışını kesebilir. Boğulma, etkilenen bağırsak dokusunun ölümüne yol açabilir. Boğulmuş bir fıtık yaşamı tehdit eder ve acil ameliyat gerektirir.

Sizi kasık fıtığına yatkın hale getiren doğumsal kusuru önleyemezsiniz. Bununla birlikte, karın kaslarınız ve dokularınız üzerindeki baskıyı azaltabilirsiniz. Örneğin:

• Sağlıklı kilonuzu koruyun. Sizin için en iyi egzersiz ve diyet planı hakkında doktorunuzla konuşun.
  • Yüksek lifli yiyecekleri vurgulayın. Meyveler, sebzeler ve tam tahıllar, kabızlığı ve zorlamayı önlemeye yardımcı olabilecek lif içerir.
  • Ağır nesneleri dikkatlice kaldırın veya ağır kaldırmaktan kaçının. Ağır bir şey kaldırmanız gerekiyorsa, her zaman dizlerinizden eğilin – belinizden değil.
  • Sigara içmeyi bırak. Pek çok ciddi hastalıktaki rolünün yanı sıra, sigara sıklıkla kasık fıtığına yol açabilen veya bunu şiddetlendirebilen kronik bir öksürüğe neden olur.