Teşhis

Doktorunuz muhtemelen tıbbi geçmişinizi soracak ve anal bölgenin nazikçe incelenmesi de dahil olmak üzere fiziksel bir muayene yapacaktır. Genellikle gözyaşı görülebilir. Genellikle bir anal fissürü teşhis etmek için gereken tek şey bu muayenedir.

Akut anal fissür, biraz kağıt kesiği gibi taze bir yırtığa benzer. Kronik bir anal fissür muhtemelen daha derin bir yırtığa sahiptir ve iç veya dış etli büyümelere sahip olabilir. Bir fissür, sekiz haftadan fazla sürerse kronik kabul edilir.

Fissürün yeri, nedeni hakkında ipuçları sunar. Arka veya önden ziyade anal açıklığın yanında oluşan bir çatlak, Crohn hastalığı gibi başka bir bozukluğun belirtisi olma olasılığı daha yüksektir. Doktorunuz, altta yatan bir rahatsızlığınız olduğunu düşünürse daha ileri testler önerebilir:

• Anoskopi. Anoskop, doktorunuzun rektum ve anüsü görselleştirmesine yardımcı olmak için anüse yerleştirilen boru şeklindeki bir cihazdır.
  • Esnek sigmoidoskopi. Doktorunuz, kalın bağırsağınızın alt kısmına küçük bir videolu ince, esnek bir tüp yerleştirecektir. Bu test, 50 yaşın altındaysanız ve bağırsak hastalıkları veya kolon kanseri için hiçbir risk faktörü yoksa yapılabilir.
  • Kolonoskopi. Doktorunuz tüm kolonu incelemek için rektumunuza esnek bir tüp yerleştirecektir. Bu test, 50 yaşın üzerindeyseniz veya kolon kanseri için risk faktörleriniz, diğer durumların belirtileri veya karın ağrısı veya ishal gibi diğer semptomlarınız varsa yapılabilir.

Tedavi

Lif ve sıvı alımınızı artırmak gibi dışkınızı yumuşak tutmak için adımlar atarsanız, anal fissürler genellikle birkaç hafta içinde iyileşir. Özellikle bağırsak hareketlerinden sonra günde birkaç kez 10 ila 20 dakika ılık suda bekletmek, sfinkterin gevşemesine ve iyileşmenin desteklenmesine yardımcı olabilir.

Belirtileriniz devam ederse, muhtemelen daha fazla tedaviye ihtiyacınız olacak.

Cerrahi olmayan tedaviler

Dışarıdan uygulanan nitrogliserin (Rectiv), fissüre kan akışını artırmaya ve iyileşmeyi desteklemeye yardımcı olmak ve anal sfinkterin gevşemesine yardımcı olmak için. Nitrogliserin, diğer konservatif önlemler başarısız olduğunda genellikle tercih edilen tıbbi tedavi olarak kabul edilir. Yan etkiler, şiddetli olabilen baş ağrısını içerebilir.

Lidokain hidroklorür (Xylocaine) gibi topikal anestezik kremler ağrının giderilmesinde yardımcı olabilir.

Anal sfinkter kasını felç etmek ve spazmları gevşetmek için botulinum toksini tip A enjeksiyonu.

Oral nifedipin (Procardia) veya diltiazem (Cardizem) gibi kan basıncı ilaçları anal sfinkterin gevşemesine yardımcı olabilir. Bu ilaçlar ağızdan alınabilir veya dışarıdan uygulanabilir ve nitrogliserin etkili olmadığında veya önemli yan etkilere neden olduğunda kullanılabilir.

Ameliyat

Diğer tedavilere dirençli kronik anal fissürünüz varsa veya semptomlarınız şiddetliyse, doktorunuz ameliyat önerebilir. Doktorlar genellikle spazmı ve ağrıyı azaltmak ve iyileşmeyi desteklemek için anal sfinkter kasının küçük bir bölümünü kesmeyi içeren lateral internal sfinkterotomi (LIS) adı verilen bir prosedür uygular.

Çalışmalar, kronik fissür için cerrahinin herhangi bir tıbbi tedaviden çok daha etkili olduğunu bulmuştur. Bununla birlikte, ameliyatın küçük bir inkontinansa neden olma riski vardır.

Yaşam tarzı ve ev ilaçları

Bazı yaşam tarzı değişiklikleri, rahatsızlığı gidermeye ve anal fissürün iyileşmesine yardımcı olmanın yanı sıra nüksü önlemeye yardımcı olabilir:

• Diyetinize lif ekleyin. Günde yaklaşık 25 ila 30 gram lif yemek, dışkıyı yumuşak tutmaya ve çatlak iyileşmesini iyileştirmeye yardımcı olabilir. Lif açısından zengin yiyecekler arasında meyveler, sebzeler, kabuklu yemişler ve tam tahıllar bulunur. Ayrıca bir lif takviyesi de alabilirsiniz. Lif eklemek gaza ve şişkinliğe neden olabilir, bu nedenle alımınızı yavaş yavaş artırın.
  • Yeterli sıvı tüketin. Sıvılar, kabızlığı önlemeye yardımcı olur.
  • Bağırsak hareketleri sırasında zorlanmaktan kaçının. Gerilme, iyileştirici bir gözyaşı açabilen veya yeni bir yırtığa neden olabilecek basınç yaratır.
  • Bebeğinizin anal fissürü varsa, çocuk bezini sık sık değiştirdiğinizden, bölgeyi nazikçe yıkadığınızdan ve sorunu çocuğunuzun doktoruyla konuştuğunuzdan emin olun.
  • Anal fissürünüz varsa, sindirim hastalıkları konusunda uzmanlaşmış bir doktora (gastroenterolog) veya bir kolon ve rektal cerrahına sevk edilebilirsiniz.

Bu arada ne yapabilirsin

Doktorunuzu görmeyi beklerken, bol su içmek, diyetinize lif eklemek ve düzenli egzersiz yapmak gibi kabızlığı önlemek için adımlar atın. Ayrıca bağırsak hareketleri sırasında gerilmekten kaçının. Ekstra basınç, fissürü uzatabilir veya yeni bir tane oluşturabilir.