Kolon kanseri yerleri

Kolon kanseri

Kolon kanseri, kalın bağırsakta (kolon) başlayan bir kanser türüdür. Kolon, sindirim sisteminin son kısmıdır.

Kolon kanseri tipik olarak yaşlı yetişkinleri etkiler, ancak her yaşta olabilir. Genellikle kolonun içinde oluşan polip adı verilen küçük, kanserli olmayan (iyi huylu) hücre kümeleri olarak başlar. Zamanla bu poliplerden bazıları kolon kanserine dönüşebilir.

Polipler küçük olabilir ve varsa çok az semptom üretebilir. Bu nedenle doktorlar, polipleri kansere dönüşmeden önce belirleyip çıkararak kolon kanserini önlemeye yardımcı olmak için düzenli tarama testleri önermektedir.

Kolon kanseri gelişirse, ameliyat, radyasyon tedavisi ve kemoterapi, hedefe yönelik tedavi ve immünoterapi gibi ilaç tedavileri dahil olmak üzere birçok tedavi mevcuttur.

Kolon kanseri bazen rektumda başlayan kolon kanseri ve rektal kanseri birleştiren bir terim olan kolorektal kanser olarak adlandırılır.

Kolon kanserinin belirtileri ve semptomları şunları içerir:

• İshal veya kabızlık dahil bağırsak alışkanlıklarınızda kalıcı bir değişiklik veya dışkınızın kıvamında bir değişiklik
  • Dışkıda rektal kanama veya kan
  • Kramp, gaz veya ağrı gibi kalıcı karın rahatsızlığı
  • Bağırsaklarınızın tamamen boşalmadığı hissi
  • Zayıflık veya yorgunluk
  • Açıklanamayan kilo kaybı

Kolon kanseri olan birçok kişi, hastalığın erken evrelerinde hiçbir belirti yaşamaz. Belirtiler ortaya çıktığında, kanserin büyüklüğüne ve kalın bağırsağınızdaki konumuna bağlı olarak muhtemelen değişecektir.

Sizi endişelendiren kalıcı semptomlar fark ederseniz, doktorunuzdan randevu alın.

Kolon kanseri taramasına ne zaman başlayacağınız konusunda doktorunuzla konuşun. Yönergeler genellikle kolon kanseri taramalarının 50 civarında başlamasını tavsiye eder. Hastalığın aile öyküsü gibi başka risk faktörleriniz varsa doktorunuz daha sık veya daha erken taramayı önerebilir.

Doktorlar çoğu kolon kanserine neyin sebep olduğundan emin değiller.

Genel olarak kolon kanseri, kolondaki sağlıklı hücrelerin DNA’larında değişiklikler (mutasyonlar) geliştirdiğinde başlar. Bir hücrenin DNA’sı, bir hücreye ne yapması gerektiğini söyleyen bir dizi talimat içerir.

Sağlıklı hücreler, vücudunuzun normal çalışmasını sağlamak için düzenli bir şekilde büyür ve bölünür. Ancak bir hücrenin DNA’sı hasar gördüğünde ve kanserli hale geldiğinde, hücreler yeni hücrelere ihtiyaç duyulmadığında bile bölünmeye devam eder. Hücreler biriktikçe bir tümör oluştururlar.

Zamanla kanser hücreleri büyüyerek yakındaki normal dokuları istila edebilir ve yok edebilir. Ve kanserli hücreler vücudun diğer bölgelerine seyahat ederek orada birikintiler oluşturabilir (metastaz).

Kolon kanseri riskinizi artırabilecek faktörler şunları içerir:

• Yaşlılık. Kolon kanseri her yaşta teşhis edilebilir, ancak kolon kanseri olan kişilerin çoğu 50 yaşın üzerindedir. 50 yaşın altındaki kişilerde kolon kanseri oranları artmaktadır, ancak doktorlar nedenini bilmiyorlar.
  • Afrikalı-Amerikalı ırkı. Afrikalı-Amerikalılar, diğer ırklardan insanlara göre daha fazla kolon kanseri riski taşıyor.
  • Kişisel bir kolorektal kanser veya polip geçmişi. Halihazırda kolon kanseri veya kanserli olmayan kolon polipleriniz varsa, gelecekte kolon kanseri riskiniz daha yüksektir.
  • Enflamatuar bağırsak koşulları. Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı gibi kolonun kronik enflamatuar hastalıkları kolon kanseri riskinizi artırabilir.
  • Kolon kanseri riskini artıran kalıtsal sendromlar. Ailenizin nesillerinden geçen bazı gen mutasyonları, kolon kanseri riskinizi önemli ölçüde artırabilir. Kolon kanserlerinin yalnızca küçük bir yüzdesi kalıtsal genlerle bağlantılıdır. Kolon kanseri riskini artıran en yaygın kalıtsal sendromlar, ailesel adenomatöz polipozis (FAP) ve aynı zamanda kalıtsal polipoz olmayan kolorektal kanser (HNPCC) olarak da bilinen Lynch sendromudur.
  • Ailede kolon kanseri öyküsü. Hastalığı olan bir kan akrabanız varsa kolon kanseri geliştirme olasılığınız daha yüksektir. Birden fazla aile üyesinde kolon kanseri veya rektum kanseri varsa, riskiniz daha da büyüktür.
  • Düşük lifli, yüksek yağlı diyet. Kolon kanseri ve rektum kanseri, lif bakımından düşük, yağ ve kalorisi yüksek olan tipik bir Batı diyetiyle ilişkilendirilebilir. Bu alandaki araştırmalar karışık sonuçlar verdi. Bazı araştırmalar, kırmızı et ve işlenmiş et bakımından zengin diyetler yiyen insanlarda kolon kanseri riskinin arttığını bulmuştur.
  • Hareketsiz bir yaşam tarzı. Hareketsiz olan kişilerin kolon kanseri geliştirme olasılığı daha yüksektir. Düzenli fiziksel aktivite yapmak kolon kanseri riskinizi azaltabilir.
  • Şeker hastalığı. Diyabet veya insülin direnci olan kişilerde kolon kanseri riski artar.
  • Obezite. Normal kilolu kişilerle karşılaştırıldığında, obez kişilerde kolon kanseri riski ve kolon kanserinden ölme riski artmıştır.
  • Sigara içmek. Sigara içen kişilerde kolon kanseri riski artabilir.
  • Alkol. Aşırı alkol kullanımı kolon kanseri riskinizi artırır.
  • Kanser için radyasyon tedavisi. Daha önceki kanserleri tedavi etmek için karına yönelik radyasyon tedavisi kolon kanseri riskini artırır.

Kolon kanseri taraması

Doktorlar, ortalama kolon kanseri riski olan kişilerin 50 yaş civarında kolon kanseri taramasını düşünmelerini önermektedir. Ancak, ailede kolon kanseri öyküsü olanlar gibi riski yüksek olan kişiler, daha erken taramayı düşünmelidir.

Çeşitli tarama seçenekleri mevcuttur – her birinin kendi yararları ve sakıncaları vardır. Seçenekleriniz hakkında doktorunuzla konuşun ve birlikte hangi testlerin sizin için uygun olduğuna birlikte karar verebilirsiniz.

Kolon kanseri riskinizi azaltmak için yaşam tarzı değişiklikleri

Günlük yaşamınızda değişiklikler yaparak kolon kanseri riskinizi azaltmak için adımlar atabilirsiniz. Aşağıdaki adımları atın:

Çeşitli meyveler, sebzeler ve tam tahıllar yiyin. Meyveler, sebzeler ve tam tahıllar, kanserin önlenmesinde rol oynayabilecek vitaminler, mineraller, lif ve antioksidanlar içerir. Bir dizi vitamin ve besin elde etmek için çeşitli meyve ve sebzeleri seçin.